wszystkie artykuły z działu >> Design Dla Szkół
<POWRÓT
stwórz
wizytówkę

polecamy

10 grudnia 2014
wszystkie artykuły z działu >> Design Dla Szkół

D E S I G N to Księżniczki ;-) // Niepubliczne Przedszkole im. L. Krzemienieckiej w Poznaniu

Pierwsze spotkanie z dizajnem przedszkolaków

Pierwsze zajęcia i pierwsze spotkanie z dizajnem przedszkolaki z Niepublicznego Przedszkola im. L. Krzemienieckiej w Poznaniu mają już za sobą. Już od rana zaciekawiło wszystkich ustawienie w sali sprzętu do prezentacji. Dzieci mimowolnie usiadły na dywanie czekając na bajki lub film, ale…. zobaczyły coś zupełnie innego. Do zajęć grupy Zajączków dołączyły dzieci 5 letnie z grupy Jeżyków. Gdy na ekranie pojawił się napis  d e s i g n  dzieci z zainteresowaniem czekały na ciąg dalszy.

Wspólnie przeczytaliśmy napis techniką czytania globalnego (dzieci jeszcze nie czytają) i zadałam dzieciom pytanie co to znaczy, odpowiedzi pojawiło się wiele, każdy chciał coś dodać, oto niektóre z nich:

- Księżniczki

- Dinozaury

- To oznacza, że coś za chwilę się włączy

- Że możemy zrobić różne rzeczy z czegoś innego

- Komputer

- Że czekamy, aż się coś załaduje

- Napis

- Nie wiem

Następnie dzieci obejrzały kotki, na pytanie czy to jest design odpowiedziały zgodnie, że nie. Kotki określiły jako miłe, puszyste, szare, białe, czarne, a nawet ktoś widział różowego. Oglądając przedszkole inspirowane kotem mówiły: to jest przedszkole dla kota, ale ktoś zauważył dzieci i wtedy stwierdziły, że to jest przedszkole, które przypomina kota. W tym momencie wyjaśniłam, że takie projektowanie – wymyślanie, po tym jak coś nas zaciekawi to nazywamy dizajnem.  Kolejne zdjęcia bardzo zaciekawiły dzieci i dokładnie rozpoznawały co jest dizajnem, aż do momentu foteli i stolików inspirowanych jajkiem, tutaj widziały zbite jajka, dopiero po wyjaśnieniach, przyglądając się uważnie, głośno wypowiedziały swoje zdziwienie „teraz widzę, że to poduszka, wcześniej myślałam, że to żółtko”.

Po zakończeniu prezentacji powróciliśmy do naszego tematu tygodnia „Dary jesieni”. Po dokładny przyjrzeniu się każde dziecko wybrało do odrysowania na kartce taki rekwizyt, który go zaciekawił. W tym momencie zaproponowałam, aby każde dziecko mając już obrys swojego rekwizytu zaprojektowało – wymyśliło zupełnie inną rzecz, która by tylko przypominała ten nasz owoc, warzywo, liść czy kwiat.

A jakie dzieci miały pomysły możemy zobaczyć. Patrząc na ich pomysły, sądzę że duży wpływ miało zdjęcie przystanku autobusowego BUS, które bardzo ich zainteresowało, a szczególnie literki i znaczenie słowa bus.

Ale to nie był koniec naszej przygody i zabawy w projektantów, ponieważ właśnie dzisiaj przypadł dzień, w którym dzieci samodzielnie szykują II śniadanie i wtedy wszystkim przypomniały się zaprojektowane kanapki. Nie pozostało nic innego, jak tylko takie kanapki zaprojektować samodzielnie

Jedna dziewczynka, która nie lubi warzyw, zapytała czy może zaprojektować kanapkę, ale jej nie jeść? No cóż taki był jej wybór, ale inne dzieci zjadły swoje wymyślone kanapki w całości.

I na tych działaniach również nie zakończyliśmy naszej zabawy. Jedna z dziewczynek przyniosła w tym dniu książkę z dizajnem  domów, oglądając te domy dzieci narysowały swoje pomysły na „super dizajnerski dom” , czasami pozostawiając oryginalne nazwy.

Co dzieci opowiadały rodzicom:

- dzisiaj poznaliśmy dziwne nowe słowa

– dizajn, projektować, inspirować,

- ale my już prawie to wszystko wiemy, chociaż nie dokładne,

- dzisiaj były zajęcia o dziwnych słowach,

- dzisiaj projektowaliśmy,

- dzisiaj dużo wymyślaliśmy,

- ale było dzisiaj fajnie.

Aleksandra Kaczmarek
wychowaca w Niepublicznym Przedszkolu im. L. Krzemienieckiej w Poznaniu
nauczyciel plastyki w Gimnazjum nr 6 w Poznaniu

Dzieci szykują II śniadanie i wtedy wszystkim przypomniały się zaprojektowane kanapki zprezentacji

Jedna dziewczynka, która nie lubi warzyw, zapytała czy może zaprojektować kanapkę, ale jej nie jeść? No cóż taki był jej wybór, ale inne dzieci zjadły swoje wymyślone kanapki w całości.

Poniżej wybrane projekty zainspirowane obrysami zwykłych przedmiotów. Każde dziecko mając już obrys swojego rekwizytu zaprojektowało – wymyśliło zupełnie inną rzecz, dla któej obrys był poczatkiem (wszystkie projekty i więcej zdjęć w Galerii przy Artykule)

Przedszkolaki obrysowują przedmioty, z który za chwilę zaprojektują wspaniałe rzeczy

inspiracja jabłkiem: Amelia Kaczmarek (po lewej) Małgorzata Kosmala - latające przedszkole (po prawej)

inspiracja dynią: Kacper Powaga - pociąg

inspiracja jabłkiem: Alicja Studnicka - samochód

inspiracja jabłkiem: Wojciech Misiewicz - dzbanek

przedszkolaki ze swoimi pracami.

Wszystkie projekty dzieci i więcej zdjęć w Galerii przy Artykule !

_________________________

Patronat Honorowy nad Design Dla Szkół:


www.uap.edu.pl

 

 

 

 

 

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.