wszystkie artykuły z działu >> Design Dla Szkół
<POWRÓT
stwórz
wizytówkę

polecamy

04 lutego 2015
wszystkie artykuły z działu >> Design Dla Szkół

Stoisko targowe dla firmy Chairconcept // Liceum Plstyczne Poznań

Jak projektuje się zachwyt specjalistów z branży wystawienniczej?

Dr Konrad Juściński, projektant/artysta i pedagog prowadzący zajęcia z projektowania przestrzennego w Liceum Plastyczne w Poznaniu, w dość niekonwencjonalny sposób podszedł do formy przeprowadzenia zajęć w semestrze zimowym 2014/2015 w klasie 3A. Tematem zajęć miał być projekt stoiska targowego. Postanowił zaprosić do ich przeprowadzenia arch. Urszulę Kałużną - specjalistę od projektowania stoisk targowych, laureatkę 68 nagród Acanthus Aureus, najbardziej prestiżowych nagród w Polsce przyznawanych przez MTP za stoiska najlepiej zaprojektowane i przygotowane do realizacji strategii marketingowej firmy podczas targów. Powstały wspaniałe, dojrzałe i inspirujące projekty stoiska targowego dla firmy Chairconcept.com, czołowego polskiego producenta mebli do przestrzeni hotelowych, na targi Meble Polska 2015.

Chairconcept.com to też pierwsza firma w Polsce, dla której portal Exspace.pl realizuje Konkurs: Projekt ZATRUDNIENIE – gwarantujący komercjalizację kilkunastu nagrodzonych projektów. 


Opis zajęć (obszerna relacja fotograficzna w Galerii przy Artykule):

Zajęcia projektowe, odbywające się w ramach Design Dla Szkół, poprzedzone były prezentacją: „Projektujemy sukces biznesowy firmy”. Prezentacja była tematyczna: pokazywała różne formy promocji firm/marek ze skupieniem się na prezentacji firmy/marki na targach. W Polsce mamy ponad 10 000 firm, które wystawiają się na targach w Polsce i na Świecie. Wspólnie zastanawialiśmy się nad tym: - Co to są targi? - Co to jest stoisko targowe? Uczniowie obejrzeli przykłady najnowszych trendów wystawienniczych, ale też mieli pokazane złe praktyki designu wystawienniczego. Zapoznali się również z najnowszymi technologiami wykorzystywanymi w wystawiennictwie.

Pierwsza konsultacja: Korekta NR 1, uczniowie przygotowali szkice własnych pomysłów. Były to luźne zapisy myśli i idei. Każdą z prac wspólnie z Konradem Juścińskim  konsultowaliśmy indywidualnie z każdym uczniem. Klasa 3A, dr. Konrad Juściński, arch. Urszula Kałużna

Następnie wszyscy otrzymali profesjonalny brief, w którym opisane były wymagania klienta - firmy Chairconcept.com:

- Plan stoiska 10 m x10 m, wyspa czyli stoisko wolnostojące, bez sąsiadów

- Możliwa wysokość zabudowy: H500cm

- Możliwe podwieszenia na wys. max 750 cm

- Stoisko imigowo — sprzedażowe [eksponatami są meble]

- Dobra ekspozycja logo i adresu www.chairconcept.com

- Kolorystyka zgodna z CI firmy

- Elementy, które muszą znaleźć się na stoisku: miejsce na ekspozycje mebli, zaplecze (powierzchnia około 4mkw),  podłoga (wykładzina lub panele ew. połączenie obu struktur)

I zabraliśmy się za projektowanie mając w głowie podstawowe zasady, które obowiązują przy projektowaniu stoisk:

- POMYSŁ NA CAŁOŚĆ PRZESTRZENI!

- Myślimy FASADAMI i planem.

- Komunikowanie przez emocje!

- Obraz mówi więcej niż 1000 słów!

POMYSŁ NA CAŁOŚĆ PRZESTRZENI! Na początku myślenia o bryle architektonicznej nie bawimy się w detale, duperelki, drobiazgi. Wiele rzeczy zachowujemy w pamięci. Pomieszczenie zaplecza, miejsca do rozmów czy dobrze wyeksponowane i  podkreślone miejsce na prezentacje eksponatów - wiemy, że one muszą być na stoisku, ale nie skupiamy się na nich.

Myślimy FASADAMI i PLANEM. Najlepiej jak projekt narysowany jest jedną kreską ;-). Myślimy fasadami, czyli to co mamy w głowie od razu przekładamy na widoki boczne. I badamy jak formy budują przestrzeń całości. Od razu w pamięci mamy miejsce dla logo i grafiki stoiska. Przenosimy nasz układ z fasad na plan. Tutaj już dokładamy wzór w wykładzinie/podłodze/panelach: paski, połączenia materiałów i wstępnie ustalamy miejsce zaplecza. W naszym przypadku cała przestrzeń stoiska przeznaczona jest na ekspozycje, więc bryły są jakby tłem dla niej.

Na pierwszą konsultacje: Korekta NR 1, uczniowie przygotowali szkice własnych pomysłów. Były to luźne zapisy myśli i idei. Każdą z prac wspólnie z Konradem Juścińskim  konsultowaliśmy indywidualnie z każdym uczniem. Przyglądaliśmy się procesowi myślenia. Każdej konsultacji przysłuchiwała się cała grupa. Każdy z zaprezentowanych przez uczniów szkiców w trakcie rozmowy stawał się zalążkiem ostatecznego pomysłu. Wspólnie dochodziliśmy do tego, jaki kierunek obrać dalej – posiłkując się dokładnie tym - co było przez każdego ucznia narysowane/zwizualizowane/zmakietowane. Moje dwudziestoletnie doświadczenie  w branży to też przeróżne anegdotki zawodowych sytuacji, które mnie po drodze spotykały. Cieszę się, że mogłam się nimi dzielić z młodzieżą w trakcie zajęć. Mam nadzieję, że Was nie zanudzałam ;-)?

Podczas pierwszej konsultacji skupiliśmy się na maksymalnym uproszczaniu form, na wydobyciu jednej klarownej idei.  ‘Mniej znaczy więcej’ - starałam się, by uczniowie rozwijali w swoich projektach tą myśl Miesa van der Rohe. Kilka pomysłów było gotowymi projektami od samego początku. Wspólne rozmowy pomogły nam razem zrozumieć na czym polega czysty, prosty i wyrafinowany projekt z myślą przewodnią. Kilku uczniów przedstawiło pomysły, które były gotowymi projektami od początki. Wspomnę tylko kilka z nich (wszystkie projekty zamieściłam w galerii):

- Sara Gans przygotowała ciekawą formę przestrzenną która dawała możliwość tworzenia nieskończonej ilości nowych przestrzeni – w zależności od tego jak ją ustawiałyśmy. Jednym z pomysłów – było to, żeby podwiesić ją nad stoiskiem. Ale co wtedy będzie na stoisku? Przechodzący ludzie będą widzieć sąsiednie firmy, a nas nikt nie zauważy – bo kto patrzy „w niebo” na targach? Informacji szuka się na poziomie wzroku. Obraz mówi więcej niż 1000 słów! Dlatego w ostateczności Sara zdecydowała się na postawianie formy na ziemi. I na bawienie się kształtem. Do tego piękne zdjęcia makiety. Uczta dla duszy i oczu. ;-)

- Dominika Depcik pokazała na ‘dzień dobry’ świetny projekt, gotowy do realizacji -  przeplatające się wstęgi materiałów zamykające całość przestrzeni stoiska. Wole stoiska z mniejsza ilością elementów, ale tutaj mi to nie przeszkadza w ogóle.

- Joanna Jaśkiewicz narysowała ciekawą formę transparentnych ram. Dla mnie było to, od samego początku, gotowe stoisko wymagające delikatnego liftingu. Na drugiej korekcie się Asia troszeczkę zagubiła – nie rozumiejąc, że ona JUŻ WYMYŚLIŁA STOISKO ;-) I nic więcej nie musi dorabiać.

- bardzo ciekawie do projektowania podszedł Konrad Błażejewski. Jako jedyny narysował plan z całą funkcją, łącznie z pokojem rozmów i zapleczem. Nie w proporcjach, ale z logiką wyjadacza. Najciekawsze co pokazał to były szkice ukośnie biegnących wokół obrysu stoiska ścian. I ten temat świetnie dalej rozwinął w makiecie stoiska. Wyrzucając wszystko co niepotrzebne. To jest dla mnie projekt prawie doskonały! Można w niego wpisać każdą funkcję. Może służyć każdej firmie. Zmieniamy logo i wstawiamy to, co niezbędne do wnętrza.

- zaskoczył mnie dojrzałością przekazu Konrad Smela. Skupił się tylko i wyłącznie na głównym elemencie stoiska: bardzo ciekawej trójwymiarowej ścianie. Bez funkcji, bez planu. Trafił w punkt. Bo właśnie ta intersująca forma zdominowała całe przyszłe stoisko.

- Michalina Jedwabna przygotowała na pierwszą korektę gotowy realizacyjny projekt. Rytm podwieszeń okalający stoisko z dwóch stron to zawsze dobry pomysł na wyróżnienie stoiska z otoczenia. Troszeczkę się pogubiła wrysowując kilkanaście powielających się ścianek przy zapleczu, miejscu rozmów, miejscu na ekspozycje… ale też przepracowałyśmy to na kolejnych korektach ;-) Zostały tylko ściany, które były potrzebne do obudowania zaplecza. Brawo Michalina!

- Dawid Malicki przysłuchiwał się cały czas z dużą uwagą wszystkim korektom i na koniec zaczął się pakować do wyjścia. Spytałam: czy ma coś dla mnie do pokazania? Pokiwał głową i powiedział, że właściwie musi jeszcze troszczę popracować. Poprosiłam jednak, żeby pokazał to – co przygotował. I szok: wyciąga z plecaka gotowe stoisko w formie pierwszej wstępnej makiety. Ścianki okalające stoisko ukształtował wyginając je do wnętrza i zewnętrzna. Powstały bardzo ciekawe formy 3D, które w konsekwencji zdominowały jego ostateczny projekt.

- Adrianna Molka przygotowała projekty, które ogląda się z wielką przyjemnością. Jest w nich niesamowity ładunek pozytywnej energii.  Chciałabym mieć takie stoisko, gdybym była wystawcą. Utożsamiałabym się bardzo chętnie z tą radością i dystansem w połączeniu z ‘poczuciem humoru’. Ale takim z klasą i w dobrym guście. Zaskakujące !

- projekt Agnieszki Tomczak to czysta i elegancka forma. Na każdą imprezę, dla promocji różnych firm i marek. Ponadczasowe.

- Magda Ziembora zaskoczyła mnie prostym pomysłem podwieszeń, ktore budują całość. To jest stoisko, które wybroniłoby się na każdych prestiżowych targach w Europie.

- Marta Grajewska z kolei przygotowała niezwykle oszczędną formę, ale jakże pięknie wpisującą się w zadaną lokalizacje. Kupuje bez zmrużenia oka ;-). I na pewno nie zapłacę zbyt dużo, a stoisko pięknie będzie się prezentowało.

- Miłosz Adamczyk to klasa sama w sobie. Elegancja i czystość form. Doskonałe tło dla prezentacji produktu.

- Wojtek Bartkowiak przygotował najbardziej ekskluzywną wersję ze wszystkich przedstawionych koncepcji. Doskonale dobrane materiały i kolory. Dobra forma odzwierciedlająca mocną markę wystawcy. I prawdopodobnie wcale nie takie drogie na jakie wygląda. Klasa sama w sobie !

Podsumowując pierwsze zajęcia: Każdy przedstawił zalążek projektu, nie zdając sobie do końca sprawy z tego, że to co zaprezentował jest prawie skończoną wersją lub świetną zapowiedzią ostatecznego projektu. Wspólne rozmowy, wspólne rysowanie, upraszczanie, upraszczanie i jeszcze raz upraszczanie, szukanie tej jednej, dwóch form, które ze sobą doskonale zagrają - to był nasz cel, który zaowocował świetnymi projektami wstępnymi w formie wizualizacji lub makiet na kolejnych zajęciach.

Korekta NR2. Tutaj już oglądałam w większości gotowe projekty, choć zauważyłam, że trudno było uwierzyć młodym ludziom, że to NIC, które narysowali to może być skończone dzieło. To jest najtrudniejsze w pracy projektanta. Ta decyzja – kiedy kończymy. Kiedy nasz projekt jest gotowy. To wyczucie ! Tego uczymy się podczas lat naszej pracy. Chwila, w której sami czujemy że nic nie musimy już dodawać – to jest pierwszy moment dojrzałości twórczej.

Cały czas walczyłam z za dużą ilością form i elementów w poszczególnych projektach. Często musiałam kilka razy tłumaczyć, że to co było narysowane na poprzednich zajęciach (Korekta NR1) to był już GOTOWY projekt. Nie trzeba nic komplikować. Nic więcej pochylać, zginać, dodawać. Trzymać się jednej przewodniej myśli. I będzie dobrze.

Korekta NR2. Tutaj już oglądałam w większości gotowe projekty, choć zauważyłam, że trudno było uwierzyć młodym ludziom, że to NIC, które narysowali to może być skończone dzieło. Klasa 3A, dr. Konrad Juściński, arch. Urszula Kałużna

Najważniejsze przesłanie drugiego spotkania: KAŻDA FORMA NA STOISKU MUSI MIEĆ SWOJE WYTŁUMACZENIE. Nie stawiamy nic tylko dla idei! I dlatego, że nam się podoba. Budujemy przestrzeń z elementów dla których mamy wytłumaczenie. Staramy się zrobić to tak, żeby było z pomysłem i atrakcyjne dla innych. Komunikujemy się przez emocje!

Trzecia i ostatnia Korekta NR 3 poświęcona była finalizowaniu projektów, ustawianiu kamer i grafice stoisk. To też było spotkanie z maruderami ;-), którzy finalnie też sobie, wg mnie, poradzili. Podczas tych zajęć rozwinęliśmy bardzo ważne zdanie: Myślimy FASADAMI i PLANEM. Było to dość proste dla wszystkich, ponieważ większość projektów była gotowa. Łatwo było szukać najciekawszych ujęć. Sprawdzać jak formy ze sobą współgrają. Zmieniać i dopieszczać wysokości elementów.

Trzecia i ostatnia Korekta NR 3 poświęcona była finalizowaniu ujęć i grafice stoisk. Klasa 3A, dr. Konrad Juściński, arch. Urszula Kałużna

Oglądając projekty uczniów uprzejmie proszę pamiętać, że nie tylko temat był dla nich nowością, ale samo narzędzie – program do wizualizacji - to coś z czym wielu z nich spotkało się pierwszy raz podczas tego semestru zajęć. Moim zdaniem nie widać, że narzędzie ich ograniczyło. Powstały mądre, inteligentne i dojrzałe projekty. Często bardzo dobre.

Ale najważniejsze w moim odczuciu - co się stało na tych zajęcia – to niezwykłe zaangażowanie młodzieży, chęć przepracowania tematu, dziesiątki obrazków, szukania najciekawszej formy czy najprostszego rozwiązania. Dodaną wartością była praca w zespole. To niezwykle cenne doświadczenie. Dla mnie zawsze młodzi ludzie byli wielką inspiracją. W zespole w którym jedno jest dojrzałym twórcą, a drugie ma w sobie tę świeżość, młodość i niczym nie ograniczone pomysły - wiele rzeczy może się udać. Projekty, które Państwo oglądacie to właśnie efekt takiej zespołowej pracy.

Zapraszam Państwa do oglądania niezwykłego procesu twórczego i mam nadzieję, że zobaczycie w tych projektach to co ja widzę: niezwykłą kreatywność młodych ludzi…

Miło mi poinformować, że w czwartek 5 lutego 2015 roku, ogłosimy konkurs na najciekwsze projekty stoisk Chairconcept.com, który będziemy szeroko promować w Polsce.

Dziękuję Konradowi Juścińskiemu za zaproszenie mnie do prowadzenia zajęć. To były dla mnie niezwykłe spotkania. A Wam, młodzieży bardzo dziekuję za świetną współpracę i za tak wiele inspiracji. Klaso 3A - BRAWO!!!

Urszula Kałużna

arch. Urszula Kałużna - projektant stoisk targowych w latach 1993-2014 (68 nagród #AcanthusAureus, najbardziej prestiżowych nagród w Polsce przyznawanych przez MTP za stoiska najlepiej zaprojektowane i przygotowane do realizacji strategii marketingowej firmy podczas targów) Referencyjni klienci: Giorgio #Armani. #Honda, #Toyota, #Hochland Polska, #KGHM, #XL Energy Drink, #Husqvarna, #Busch, #Danfoss. Pomysłodawca portalu EXSPACE |BEYOND FAIR DESIGN [http://exspace.pl/]

dr Konrad Juściński - W 2014 roku obronił doktorat na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, gdzie studiował i w 2002 roku otrzymał dyplom na wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa. W latach 2003-2005 był asystentem profesora Jana Berdyszaka w pracowni Rzeźby i Otoczenia w Instytucie Sztuk Pięknych UZ. Działalność artystyczna w zakresie form przestrzennych, malarstwa oraz performance. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2009 i 2014.

 

Komentarze:

loading
Nikt jescze nie skomentował tego artykułu.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.