wszystkie artykuły z działu >> Design Dla Szkół
<POWRÓT
stwórz
wizytówkę

polecamy

30 października 2014
wszystkie artykuły z działu >> Design Dla Szkół

DESIGN DLA SZKÓŁ - misja i instrukcja obsługi

DESIGN DLA SZKÓŁ -  to projekt 2000+
ARCHITEKTURA // PROJEKTOWANIE // DESIGN // RZEŹBA // GRAFIKA

Design, dizajn dla dzieci i młodzieży! Czy wiedzą, co to, czy wiedzą jak?

Zapraszamy szkoły i nauczycieli.
Zgłoszenia szkół i klas przyjmujemy:
- do dnia 15 października w jesiennym semestrze - każdego roku
- do dnia 15 lutego w wiosennym semestrze - każdego roku
(W przypadku zgłoszeń późniejszejszych nie gwarantujemy publikacji relacji z zajęć i konkursów prac uczniów na portalu Exspace.pl)

kontakt: info@exspace.pl

Programem Edukacyjnym Design Dla Szkół zwracamy uwagę na rangę edukacji estetycznej, której niestety brak w polskich szkołach. Celem programu jest przekazanie rzetelnej wiedzy o designie i architekturze uczniom polskich szkół. Realizujemy go wspólnie z pedagogami i architektami współpracującymi z portalem eXspace.pl. Program jest niekomercyjny. Pomysłodawcą programu jest arch. Urszula Kałużna.

Design Dla Szkół wprowadzony od września 2013 roku, uczniom szkół podstawowych, gimnazjów, techników, liceów i przedszkolakom przybliża pojęcia ze świata sztuki, architektury i designu. U podstaw programu leży praktyczne wykorzystywanie wiedzy artystów i twórców. Uczniom towarzyszą prace najlepszych, z Polski i ze Świata, architektów, projektantów, designerów i artystów.

ARCHITEKTURA // ARE, Piotr Brzoza/Marcin Kwietowicz, Hayakawa/Kowalczyk, HS99, Robert Konieczny, Piotr Kuczia, Jojko+Nawrocki, MAAS, Medusa group, W. Gropius, L.M. van der Rohe, Robert Konieczny, Przemo Łukasik, A.J. Speyer, Kazuyo Sejima, Zaha Hadid, Philip Johnson, Akihisa Hirata, I. M. Pei, Walter Gropius i Adolf Meyer i wielu innych

DESIGN, GRAFIKA, RZEŹBA// Lubomir Tomaszewski,  Mieczysław Naruszewicz, Jerzy Dobrzański, Tomek Rygalik, Oscar Zięta, Piotr Kuchciński, Tomasz Augustyniak, Jerzy Langier, Jerzy Porębski, Dorota Koziara, Piet Mondrian, Tom Dixon, Philippe Nigro, Ross Lovegrov, Tokujin Yoshioki, Alessandro Mendinim, Philippe Starck, Michael GravesArne Jacobsen, Giuliano Molineri, Charles i Ray Eames i wielu innych

Jaki jest cel programu? Design inspiruje, zachęca do odkrywania świata i przedmiotów użytkowych. Otwiera na nowości i wyzwania… Rozbudzając kreatywność i pomysłowość od najmłodszych lat - umacniamy wiarę we własne siły, w zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów. Kształtujemy nowe, bardziej otwarte i tolerancyjne społeczeństwo. Wprowadzając uczniów do świata architektury, projektowania i designu - zwracając ich uwagę na otaczający świat – uczymy właściwego postrzegania sztuki, architektury i dizajnu.

Jak rozbudzić w dziecku poczucie piękna i estetyki? Inspirujemy, by przekraczać granice… Zastanawiamy się jak powstały rzeczy, które mamy wokół siebie? Kto zdecydował, jak mają działać, z czego mają być zrobione i jak mają wyglądać? Kto je zaprojektował? Bo właśnie na tym polega projektowanie, czyli dizajn.




Film Instrukcja obsługi Design Dla Szkół,  https://www.youtube.com/watch?v=RWIKqYNF_UA

Co się właściwie dzieje? Projekt skupia się przede wszystkim na poznawaniu świata poprzez sam proces projektowania. Poniekąd wszyscy w nim uczestniczymy. Ale: bez świadomości, że mamy wpływ na to, co nas otacza - nic się nie zmieni. I właśnie tą świadomość kreujemy! Bardzo duży nacisk kładziemy na zaangażowanie zarówno nauczycieli jak i otoczenie ucznia. Dzieci kreatywności uczyć nie trzeba. Trzeba uważać, by jej u nich nie stłumić! Zadania projektowe są tak wymyślone, że każdy uczestnik programu mozę się realizować.

Najważniejsza osobą w naszym programie jest  N a u c z y c i e l. Nauczyciel prowadzi zajęcia - na podstawie prezentacji przygotowanych przez architektów i pedagogów współpracujących z portalem exspace.pl.

- Zajęcia odbywają się 2 lub 3x w semestrze i trwają przez cały okres nauki ucznia w danej szkole.

- Relacje z zajęć publikujemy na portalu eXspace.pl w dziale „Dla edukacji”. Powstaje w ten sposób zapis historii nauczania przez lata. Relacja zapisana na portalu - to możliwość, by obejrzeć prace swoich pociech, wracać do nich. Możliwość obejrzenia jak wyglądają na tle innych prac kolegów i koleżanek. Na tle prac rówieśników z innych szkół.

- Konkurs prac uczniów jest ostatnim etapem pracy w każdym semestrze. Każdy uczestnik programu wykonuje prace konkursową. Prace te umieszczane są w Galerii w specjalnej aplikacji Konkursowej na portalu eXspace.pl. Konkursy prac uczniów, publikowane na portalu eXspace.pl, to jedno zważniejszych założeń programowych, angażujące w edukację ucznia jego otoczenie. W roku szkolnym 2013/2014 konkursy śledziło ponad 20 000 osób.

Kto może uczestniczyć w zajęciach? Każdy nauczyciel może zgłosić swoją klasę, każda szkoła jest mile widziana. Zapraszamy do kontaktu szkoły i nauczycieli | 728 656 039 | info@exspace.pl | www. exspace.pl

Uczestnicy:
przedszkola/ szkoły podstawowe/ gimnazja/technika/licea ogólnokształcące

Zasięg:
Ogólnopolski

Data zakończenia programu:
bezterminowo

Zgłoszenia:
Zgłoszenia szkół i klas przyjmujemy: do dnia 15 października w jesienno-zimowym semestrze - każdego roku i do dnia 15 lutego w wiosenno-letnim semestrze - każdego roku. W przypadku zgłoszeń późniejszejszych nie gwarantujemy publikacji relacji z zajęć i konkursów prac uczniów na portalu Exspace.pl. Prezentacje do zajęć i briefy chętnie udostępnimy.
________________________________

RELACJE Z ZAJĘĆ, LINK: http://exspace.pl/articles/index/34

KONKURSY PRAC UCZNIÓW, LINK: http://exspace.pl/contests/index/8

INSTRUKCJA OBSŁUGI: https://www.youtube.com/watch?v=RWIKqYNF_UAKanał na YOU TUBE - filmy- relacje zajeć: https://www.youtube.com/channel/UCbp5NHy5otFHICptr_6lhaw

Organizator: Portal eXspace.pl

 

_________________________

 

Patronat Honorowy nad Design Dla Szkół:

 

 

 

 

 
www.uap.edu.pl

 

 

1 | 2

Komentarze:

loading
Cieszę się, że to ,,nasz wspólny projekt''. Już Rodzice i dzieci ( nie mówiąc o mnie ) nie możemy się doczekać.
skomentowany przez    Iwona Puczko    04 wrzesień 2014, 19:20 obserwuj post
Dziękuję za szybką odpowiedź:) Myślę, że temat jest bardzo szeroki i można o nim dyskutować godzinami :) Chociażby to: http://www.nowiny.pl/77630-plaza-rybnik-przyjazna-niewidomym-i-slabowidzacym.html Dzieciaki mogłyby zobaczyć takie miejsce:) Swego czasu pokusiłem się o małe badania w Plazie, w których pytałem klientów, czy zauważyli elementy kontrastowe i czy wiedzą do czego służą. Kolejny temat rzeka:) Chyba na e-maila albo rozmowę face to face. Pozdrawiam,
skomentowany przez    Mirosław Górka    04 wrzesień 2014, 14:21 obserwuj post
Dziękuję Panie Mirku za tak cenne słowa. Marzeniem byłyby zajęcia "w naturze", czytaj ulica, miasto (weźmiemy to pod uwagę!) ale też park czy łąka. Ileż to rzeczy ma tutaj swój początek. Wiem, że ja świata nie zmienię, ale te dzieci, które edukujemy już mają na to szansę. Jako pomysłodawca programu skupiam się dzisiaj na przełamaniu barier w rozumieniu słowa design/projektowanie wśród dzieci, rodziców i nauczycieli. Żeby rozmawiać w szerokim gronie tak - żeby skutecznie coś zmienić - dużo musi się zmienić w świadomości normalnych! ludzi - nie dyskutantów. Dzieci, które uczestniczą w programie - w przyszłości na pewno będą zainteresowane zmianą rzeczywistości szkolnej. Bo o tej zmianie musimy mówić. Nie o dodatkowych zajęciach. Wszystkie dzieci równo powinny mieć szanse poznawania świata poprzez sam proces projektowania. Poniekąd wszyscy w nim uczestniczymy. Ale: bez świadomości, że mamy wpływ na to, co nas otacza - nic się nie zmieni. I właśnie tą świadomość kreujemy! Same dzieci to dużo za mało. Dlatego do programu angażujemy nauczycieli i rodziców. Wypuściliśmy mocną artylerię. Na efekty trzeba będzie poczekać. 10, 15 lat. W pierwszy roku 1000 dzieci, w roku szkolnym 2014/2015 10000 dzieci - jesteśmy dobrej myśli. Wielkim optymizmem napawa nas zaangażowanie setek nauczycieli, którzy są wspaniali. Każdy po swojemu realizuje założenia programowe na innych już, typowo szkolnych lekcjach. Pozdrawiam serdecznie wszystkich: nauczycieli, dzieci, rodziców i Pana. Tak naprawdę Design Dla Szkół - to nasz wspólny projekt.
skomentowany przez    Urszula Kałuzna    04 wrzesień 2014, 09:36 obserwuj post
Dzień dobry w ten wrześniowy, nieco chłodny poranek! Pozwolę sobie na kilka uwag, które nasuwają mi się po przeczytaniu komentarzy. Okazja jest ku temu niebywała, gdyż uczestniczyłem w programie "Doktoranci dla Innowacji" w ramach Design Silesia. Mało tego, na co dzień pracuję nad dostępnością przestrzeni publicznej i cyfrowej (to blisko powiązane tematu, ale nie miejsce i czas, aby o tym pisać). Wracając do sedna: 1. Wydaje się, że należy zorganizować spotkanie z nauczycielami, pedagogami bądź innymi specjalistami zaangażowanymi w edukację dzieci, aby zastanowić się nad kierunkiem rozwoju szkolnictwa; 2. Dla wielu nauczycieli, a także osób nie związanych z edukacją słowo design oznacza coś drogiego, wręcz snobistycznego. Warto więc porozmawiać o samej idei, etymologii. Jeszcze jedno - dla jednych design to po prostu estetyka, dostępność, brak barier, itd. Synonimów sporo. 3. Na stronie pojawiają się komentarze pedagogów, architektów, absolwentów ASP. Każdy na swój sposób odbiera słowo Design. Wartym jest podjęcie działań interdyscyplinarnych. 4. Dzieci powinny więcej czasu spędzać w przestrzeni publicznej, ażeby ich percepcja i waloryzacja była bardziej wyczulona na błędy. Oczywiście perfekcyjnie byłoby, aby zajęcia odbywały się na łonie natury, gdzie dyskutować będzie można o miejskich zgiełku, budynkach, komunikacji, projektach, itd. Zdecydowanie za dużo czas młodzi ludzie poświęcają na wirtualną rzeczywistość, zapominając (nie dostrzegając) tego co bliskie. 5. Warto angażować w działania z designu organizacje pozarządowe, najlepiej w partnerstwie z administracją publiczną i sektorem biznesowym. Na ten moment to wszystko. Zachęcam do komentowania i pisania na mój e-mail: miro.gorka@wp.pl Jednocześnie zachęcam do odwiedzenia stron: www.trafrybnik.pl oraz www.przekroczycprog.com.pl (w ostatnich trzech latach wygrywały w prestiżowym konkursie "Strona Internetowa bez Barier"). Serdecznie pozdrawiam, Mirosław Górka.
skomentowany przez    Mirosław Górka    04 wrzesień 2014, 07:36 obserwuj post
Bardzo przepraszam, że wtrącę swoje trzy grosze jako współtwórca programu. Pracuję nad realizacją zajęć związanych z designem i wieloma innymi programami w swojej małej szkole. Nie liczę na jakąkolwiek zapłatę. Oczywiście zadowolenie dziecka, rodzica i moja własna satysfakcja są bardzo ważne. Nie wszystko w życiu przelicza się na pieniądze, nie wszystko da się kupić. Jeżeli ktoś liczy że zbije na prowadzeniu zajęć kokosy to chyba się pominął z powołaniem. Bo zawód nauczyciela to nie tylko praca, to powołanie, to pasja. Ale byłabym bardzo ostrożna w pisaniu stwierdzeń, że ,,zadowolenie uczniów to jest aż za duża zapłata''.
skomentowany przez    Iwona Puczko    16 styczeń 2014, 18:10 obserwuj post
Nie musi, chyba nikt nie jest do tego zmuszany. Jest to dopiero start programu, wszystko na etapie wdrażania, dogrywania. Wiem że musimy bezwzględnie stąpać po ziemi, ale są sytuacje kiedy satysfakcja, zadowolenie dziecka, bezcenny uśmiech i radość może wynagrodzić materialne korzyści. Liczmy na to że szkoły,lokalne władze docenią to co robią ich nauczyciele i znajdą pewien sposób rekompensaty ich wysiłku.
skomentowany przez    Sławko    16 styczeń 2014, 08:17 obserwuj post
Kochani powiedzcie,dlaczego nauczyciel musi te wspaniałe zajęcia prowadzić za darmo? Czy architekci np. co 20 projekt realizują za darmo?:D
skomentowany przez    architekt    15 styczeń 2014, 23:32 obserwuj post
Po prostu trzeba chcieć, każdy mile widziany. Program pomyślany jest - jako ciągłość przez wszystkie lata nauki w danej szkole, im klasa młodsza - tym fajniej dla uczniów. Zajęcia prowadzą nauczycie - zapraszamy nauczycieli z ich uczniami.
skomentowany przez    redakcja    06 styczeń 2014, 09:52 obserwuj post
Jakie warunki trzeba spełnić aby przystąpić do programu?, czy ilość szkół jest ograniczona?, czy można przystąpić w trakcie trwania zajęć w danym roku szkolnym?. Jesteśmy z koleżanką bardzo zainteresowane. Pozdrawiamy redakcję.
skomentowany przez    nauczyciel    16 grudzień 2013, 09:04 obserwuj post
wywiad z Iwoną Puczko, nauczycielka, która sobie poradziła fantastycznie sama z zajęciami (bazując na materiale przesłanym przez Exspace.pl)http://www.exspace.pl/articles/show/794
skomentowany przez    redakcja@exspace.pl    22 sierpień 2013, 12:36 obserwuj post
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.