wszystkie artykuły z działu >> Design Dla Szkół
<POWRÓT
stwórz
wizytówkę

polecamy

20 grudnia 2013
wszystkie artykuły z działu >> Design Dla Szkół

Laureaci konkursu "Siedmioletni architekci" Sz.P.NR2 Biała Podlaska. Relacja z zajęć

Szkoła: Szkoła Podstawowa Nr 2
im. Bohaterskich Lotników Podlasia 21-500 Biała Podlaska

Klasa: 1a 28 uczniów
Nauczyciel: Iwona Puczko

 

SIEDMIOLETNI ARCHITEKCI


Znamy Laureatów konkursu "Siedmioletni architekci" w ramach programu DESIGN DLA SZKÓŁ, klasa 1A Szkoła Podstawowa Nr 2 w Białej Podlaskiej. Zapraszamy Państwa do  działu Konkursy, gdzie sa zamieszczone wszytskie prace w kolejności zajętyvh miejsc.

1. Miejsce Michał Oleszczuk

2. Miejsce Mateusz Dmitruk

3. Miejsce Gabryś Filipiak



WYRÓŻNIENIA HONOROWE ARCHITEKTÓW EXSPACE

Gabryś Dmitruk za twarz narysowaną z elementów mieszkania: usta i nos - klamka, oczy - okna.

Michasia Szydłowska za przepiękne dobranie kolorów.

Maciej Golec za dosłowne zilustrowanie założeń i skrót myślowy: taras na dachu i schody

Karol Rusin za dosłowne zilustrowanie założeń, piękne kolory i  wybujałą, wręcz barokową wyobraźnię. Uff już widzimy miny inżynirów, którzy robią rysunki technicze dla tego domu...

Jest jeszcze kilka prac zasługujących na wyróżnienia, naszym zdaniem, ale mamy od rozdzielenia 4 wyróżnienia - maksymalnie. Wszystkie prace bardzo nam się podobają. Dzieciaki onieśmiela nas Wasza wyobraźnia. Gratulujemy bardzo wszystkim. Jesteście wielcy. Nagrody prześlemy pocztą, po światecznych feriach, do Waszej szkoły. Będą fajne!

Redakcja Exspace.pl

________________________

Ostanim etapem zajęć w każdym semestrze uczniów uczestniczących w programie edukacyjnym Exspace DESIGN DLA SZKÓŁ są zajęcia konkursowe. Uczniowie z klasy 1 A ze Sz.P.Nr.2 w Białej Podlaskiej projektowali dom, dla ulubionej maskotki lub robota ASIMO, inspirując się Domem Ekologicznym zaprojektowanym przez arch. Piotra Kuczie.  Dom Ekologiczny arch. Piotra Kuczii to jeden z 9 domów, który znalazł się na najważniejszej powojennej wystawie dot. architektury domów w Polsce - „Na przykład. Nowy dom polski.

Najważniejszym założeniem i wyzwaniem dla siedmioletnich architektów był: taras na dachu. Bardzo prosimy zwrócić uwagę jak wspaniale dzieci poradziły sobie z tym tematem. Bardzo dziekujemy Panu Piotrowi Kuczi za przesłanie przyjaznego materiału dla uczestników zajęć DESIGN DLA SZKÓŁ.


Etap III

Kiedy już wiedziałam, jakie czeka moich siedmioletnich architektów zadanie projektowe – konkursowe, zaczęłam się zastanawiać, jak pokierować dziećmi, żeby zadanie nie okazało się za trudne, a jednocześnie, żeby domki to nie było tylko kilka kresek.

Postanowiłam sama przygotować jeszcze dodatkowe prezentacje, poszerzające punkt widzenia dzieciom, rozwijając wyobraźnię.

Pierwsza przedstawiała różnego rodzaju domy zaprojektowane i wybudowane z różnych materiałów, na całym świecie. Dzieci ze zdumieniem pytały:

- To dom może mieć taki kształt? Może tak wyglądać? To na dachu lub balkonie może rosnąć trawa, krzewy? Nawet na wieżowcu?

Dodałam, że kształt domu zależy od pomysłu architekta, byle był funkcjonalny i dobrze się w nim mieszkało. Jeśli ktoś ma taki pomysł, to go realizuje.

Druga prezentacja przedstawiała projekty domów wykonane tylko ołówkiem. Słychać było słowa zachwytu:

- jakie fajne, ale ładne! Oooo!

Po tych prezentacjach, które nie były omawiane w tym samym dniu skorzystałam wreszcie z prezentacji Exspace, która dotyczyła domku ekologicznego projektu Pana architekta Piotra Kuczii, przentowanego na wystawie " Na przykład. Nowy dom polski". Dom zaprojektowany przez arch. Piotra Kuczie posłużył  nam jako inspiracja do projektów moich siedmioletnich architektów.

Na początku zapytałam, czy dzieci pamiętają co to jest design. Duża grupa odpowiedziała potakując głowami – PROJEKTOWANIE.

Następnie dokładnie omówiliśmy prezentację, cały domek zaprojektowany przez prawdziwego architekta. Ciekawostką jest dach, na którym znajduje się zielony taras i rośnie trawa. Osobiście uważam ten projekt za jeden z ciekawszych, pokazanych na wystawie ,,Na przykład. Nowy dom Polski’’.
    

Dom Ekologiczny architek Piotr Kuczia | fot. T. Pikula | | Jeden z 9 domów, który znalazł się na najważniejszej powojennej wystawie dot. architektury domów w Polsce - „Na przykład. Nowy dom polski”.

W tym dniu dzieci miały przynieść ulubioną maskotkę. Miały zastanowić się, w jakim domu chciałyby, żeby mieszkała ich maskotka. Była alternatywa - można było zaprojekotować dom dla robota ASIMO.



Niektórzy chłopcy projektowali dom dla robota ASIMO.

Przystępując do pracy musiały wybrać 6 kredek i 6 kolorami zaprojektować dom i jego otoczenie. Miały zastanowić się jaka pora roku będzie  otaczała dom.

Muszę przyznać, że niezbyt długo namyślały się, nad tym co i jak narysować. Niektórzy projekt domu wykonali ołówkiem, a otoczenie wybranymi kolorami. Inni wszystko kredkami. Ogólnie pracowali z dużym zaangażowaniem i dość szybko.

Przed przystąpieniem do pracy rozdałam dzieciom do pracy kartki z nowym logo programu ,,Design Dla Szkół’’, a Łukasz kiedy tylko usłyszał – logo – pyta:

 - To nowe logo też rysujemy? A może motylka? (To z poprzednich zajęć).

Iwona Puczko


architekci z Exspace o pracach dzieci:


Karol Rusin - niezwykły dar obserwacji świata. Oprócz odpowiedzi jednoznacznej na zadany temat jest jeszcze ściana z desek kolorowych - tak to czytamy. Brawo Karol. 

Gabryś Dmitruk - nic dodać nic ująć. Robot ASIMO i kwiatki na dachu, czyli na głowie robota. Jak prosto i bez zbędnych elementów narysowane. 1x drzwi, 1x okno. A proszę spojrzeć z czego zbudował twarz? Oczy - okna. Piękne Gabryś.

Kuba Andrzejak - tego nie stworzyłby żaden dorosły. Zazdrościmy bardzo Kuba Tobie wyobraźni. Te konewki w powietrzu z kwiatami, z nich wylewa się woda? I te krzesełka na głowie ASIMO. Proszę spojrzeć - jak dzieci mają zakodowane barierki, jeżeli jest coś na wysokości.

Wiktoria Korszeń - piękny dar obserwacji. Dom normalny i na nim dom z tarasem na dachu. A malutkie drzewka przy drodze nas wzruszyły Wiktoria.

Mateusz Dmitruk – wielkie brawa za perspektywę i piękne kolory. Elementy, które wystają z domu – takie rzeczy nawet dorosłemu trudno narysować, a u Ciebie wszystko jest jasne.

Michasia Szydłowska – och Michasiu chcielibyśmy żyć w tak pastelowym świecie i domu jaki narysowałaś. Stawek, firaneczki w oknach. Kolory przecudne.

Nora – tu zadanie wykonane. Trawa na dachu. Brawo za zmysł obserwacji.

Julia Ristovski – jak pięknie potrafisz wykorzystać możliwości kredek. Kolorystyczny majstersztyk. I ta fioletowa obwiednia. I droga zachodząca na dom/za dom. I do bajkowego świata wstawiony komin  - ponieważ komin musi być, prawda Julka?

Michał Borowik – takie prace nas wzruszają. Jak dzieci rysują normalnie, bez szaleństw. Bo każdy rysunek jest piękny. Nie wszyscy mają w głowie miliony wizji. Ważne, że wszystkie dzieci rysują.

Łukasz Czarnecki – no nareszcie pojawia się jakiś element sportowy – deskorolka. Nie wiemy jak to wymyśliłeś Łukasz, ale ta czarna linia z prostokątem jest bardzo ważna do kompozycji całej pracy. Ona wszystko ustawia. Bardzo chcielibyśmy posłuchać opowieści o tej pracy.

Malwina Wróbel –i bardzo mądre użycie kolorów i kredek. Nie wszystko zamalowałaś. A to bardzo dorosłe, wiesz? Skupiłaś na domu, ptaku i motylku, zieleni i słoneczku. A tło bardzo delikatne. Brawo.

Gabryś Filipiak – och bardzo podoba nam się Twoje inżynierskie wyczucie Gabryś – wystający dach podparty słupem. Cztery kolory i jaki czytelny obraz. Wzruszyła nas wycieraczka przed drzwiami i na dachu: kolektory?

Maciek Golec – przeszedłeś samego siebie. Na Twoim projekcie są czytelnie odzwierciedlone założenia dla projektu: taras na dachu i schody. Można by powiedzieć, że schody są domem.  No i oczywiście to, co tak kochamy w Waszych pracach wszystkich: samochód z góry i samochód z boku na jednej drodze. Nie ma ograniczeń perspektywicznych. Jedni samochód widzą z boku, inni z góry.

Pawełek Daniluk – masz w główce piękny, bardzo kolorowy świat Pawełku. A taras na dachu Twojego kolorowego domu jest wspaniały.

Michał Oleszczuk – ślicznie podzieliłeś kartkę na paski: ziemia, woda, dom i otoczenie domu, droga i niebo. I bardzo ładnie narysowałeś dom – wygląda jak buzia. Komin po lewej stronie jakby na nosie. Za te kominy Was kochamy.

Zuzia Guzowska – brawo za symetrie. Lewa i prawa strona projektu są odbiciami lustrzanymi. Bardzo ciekawy rysunek. I te kominy…

Piotruś Daniluk – brawo za użycie ołówka. Nie zawracasz sobie głowy firankami, prawda?

Kacper Franczuk – przenikanie płaszczyzn jest niesamowite. Proszę zwrócić uwagę jak pięknie Kacper rysuje jeden element z drugim. Nic mu się nie myli. Konsekwentnie: mamy pierwszy plan i dalsze plany. A ryby w domu – cudo!

Wiktoria Janiszek – my tu widzimy bardzo ładne odzwierciedlenie domu, który był inspiracją: wysoki element, który mieści w sobie schody wewnątrz domu, niższy element, na którym jest taras na dachu i taras przed wejściem do domu. Czytelny podział.  Stawek z rybką rozkłada nas na łopatki Wiktoria.

Agnieszka Kuszneruk – ptaszek narysowany idealnie z książeczki „Zróbmy sobie arcydziełko”. I te symetryczne okienka. Brawo Agnieszko.

Kuba Protasiuk – napisaliśmy o Twojej pracy w osobnym komentarzu Kuba. Tu jest wszystko czego dorośli nie rozumieją w wyobraźni dzieci. Nie każdy musi rysować tak, żeby było ładnie. Świat wyobraźnie dzieci dla nas dorosłych jest niezwykle wymagający. Dla nas, dorosłych, ta praca pozornie nie zawiera nic z tego co było zadane. Ale proszę spojrzeć na jego zdjęcie, na jego gest odpoczynku po skończeniu pracy. Podejrzewamy, że na rysunku Kuby Protasiuka jest dom z tarasem na dachu. Bardzo dużo byśmy dali, żebyśmy mogli posłuchać opowieści Kuby o tym rysunku. Dużo byśmy dali, żebyśmy mogli posłuchać opowieści każdego z dzieci o ich pracach.

Szymon Lewczuk – Kochamy gałązkę z ptaszkiem Szymonku. Tarasy w powietrzu, dróżki i woda. Ślicznie.

Jagoda Łukaszuk – tu jak nic inspiracja Luksorem. Brawo Jagódka. Śliczne rzeźby ozdabiają Twój dom.

Nikola Pawłowicz – bardzo ładnie pokazany bok domu, gdzie są drzwi. Bardzo prosta i czytelna forma domu.

Weronika Romaniuk – komin ukośnie dorysowany do domku nas wzruszył. I okna, w kształcie trójkątów, powielające kształt domu też w kształcie trójkątów. Brawo za konsekwencje.

Kamil Tymiński – bardzo ciekawa forma domu. I ten człowiek na dachu wyraźnie sugeruje,  że na tym dachu coś jest, może taras Kamilku?

Zuzia Woroszyło – Zuziu Twój dom to jest taki słodziak, że się chce go od razu przytulić. Cudny, ciepły, maskotkowy dom. Podoba nam się.

Oscar Ciuk - dobry zmysł obserwacji. Dom, który jest bardzo czytelnym odzwierciedleniem domu, który był inspiracją: taras na dachu, wyższy element środkowy, schody, brązowy kolor sugerujący drewno. Brawo!

Sybilla Hodun - piękne rybki. Bardzo chcielibyśmy wiedzieć skąd w rysunkach dzieci tyle rybek?

 

Informacja o projektancie domu

Architekt dr Piotr Kuczia projektuje w Polsce i Niemczech.

Jest laureatem dziesiątek międzynarodowych nagród i wyróżnień.

Jego projekty publikowane były w ponad czterdziestu książkach i licznych czasopismach na pięciu kontynentach.

Specjalnością projektanta są budynki wykorzystujące energię słoneczną i domy energooszczędne.

Dane kontatkowe:
Osningstr. 34, 49082 Osnabrück (Niemcy) / ul. Miła 3, 43-200 Pszczyna
tel. 0049 163 929 50 50
e-mail: info@kuczia.com

www.kuczia.com

 ______________

Program edukacyjny DESIGN DLA SZKÓŁ uczniom szkół podstawowych i gimnazjów ma przybliżać pojęcia ze świata sztuki, architektury i designu w połączeniu z wymogami podstawy programowej MEN.

ARCHITEKTURA // DESIGN // RZEŹBA // GRAFIKA // PROJEKTOWANIE

Zapraszamy nauczycieli i szkoły do udziału w programie DESIGN DLA SZKÓŁ



PATRONAT HONOROWY

      

 

PARTNERZY PROGRAMU EDUKACYJNEGO

                  

 

Komentarze:

loading
Bardzo dziękujemy architektom z Exspace za miłe i ciepłe słowa na temat prac naszych dzieci. Sybilla zaprojektowała dom na wodzie. Stąd rybki. Moim zdaniem prace dzieci są dowodem na to, jak wiele zostaje w nich po zajęciach. Motylki, rysunki z wykorzystaniem ołówka, ptaki z książki ,,Zróbmy sobie arcydziełko", dowolne kształty domów, elementy architektury Luksoru, dobieranie kolorów. Prace dzieci są dowodem na zasadność wprowadzania programu "Design dla szkół". Dzieci już myślą o kolejnych zajęciach, czekają na nie z niecierpliwością. Program będzie się rozwijał. Jeszcze raz dziękuję tym razem w imieniu własnym.
skomentowany przez    Iwona    21 grudzień 2013, 16:13 obserwuj post
Dziękuję Pani Iwonko nasze dzieci na prawdę zaczynają rozumieć znaczenia projektowania. Po zajęciach są pełne zapału i wrażeń, dzielą się nowościami z zajęć, potrafią zaskoczyć pozyskaną wiedzą i są bardzo przyjaźnie nastawione do prowadzonych przez Panią zajęć. A przy okazji myślami musimy dyskretnie poszerzać swoją wiedzę bo padają ciekawe pytania na które nie zawsze jesteśmy w stanie odpowiedzieć :-). To bardzo budujące, przywraca wiarę w edukację.
skomentowany przez    mama dziecka    15 grudzień 2013, 19:49 obserwuj post
Super promocja dla szkoły, dla nauczyciela. Dzięki wam każdy może zaistnieć, podzielić się pomysłami i pokazać że są wśród nas prawdziwi nauczyciele z pasją, którzy chcą z siebie dać więcej niż przewiduje podstawa programowa. Wszystko dla dobra dzieci. Brawo.
skomentowany przez    Małek    11 grudzień 2013, 17:22 obserwuj post
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.